Hlavní stránka > Archiv článků > Saturn V, král mezi raketami

Saturn V, král mezi raketami

Banner -

Když po sérii amerických neúspěchů počátkem 60. let vyhlásil prezident John. F. Kennedy v památném projevu záměr dopravit člověka do konce dekády na Měsíc a zpět, vypadalo na první pohled toto prohlášení, jako nereálně smělé. A asi by i bylo, kdyby v té době nepracovali Američané skrytě již několik let na vývoji neuvěřitelně výkonných motorů. Počátek celého projektu totiž spadá až do roku 1955! Tehdy existovala agentura ABMA (Army Ballistic Missile Agency - armádní agentura pro balistické střely), která se zabývala vývojem raketových motorů pro čistě vojenské účely, s předpokládaným tahem až 7 MN! A tak vznikl projekt superrakety Juno V, později přejmenovaný na „Saturn“. Jak prohlašoval sám Wernher von Braun „Juno byl Saturn v kolébce“. Z počátku převládala také představa svazkovat nejen raketové motory, ale také palivové nádrže, protože byl veliký problém vyrobit nádrž s velkým průměrem, jak z hlediska výrobního, tak transportního. Jedna z myšlenek americké superrakety spočívala také v tom, že se použijí stávající nosné rakety Atlas až jako druhé stupně, vybavené prvním silným stupněm, vzniklým sesvazkováním motorů a nádrží. Nakonec však bylo pro finální podobu obří rakety Saturn V od této představy upuštěno, nicméně tato konstrukce je dobře patrná například u jejího předchůdce Saturnu 1B. Je také méně známo, že samotný Wernher von Braun byl zpočátku odpůrcem používání motorů na vodík a kyslík z důvodu technologické náročnosti práce s vodíkem a také že prosazoval přímý let na Měsíc a zpět bez toho že by bylo nutné spojovat jednotlivé části kosmické lodě ve vesmíru a ponechávat na oběžné dráze kolem Měsíce velitelský a servisní modul. Proto také byly rozpracovány studie na titánskou raketu Saturn – Nova, vedle které byl Saturn V jen menším příbuzným. Nicméně výsadou dobrého šéfa je, že si také nechá dobře poradit a tak byl nakonec využit návrh Johna Houbolta, který vymyslel způsob jak doletět k Měsíci a zpět za použití menší rakety, který se nakonec skutečně realizoval. Jenže i ta „menší“ raketa, Saturn V, byla něco naprosto výjimečného a ohromného, dodnes nepřekonaného.

Start nosné rakety Saturn V se podobal východu Slunce nad pobřežím Floridy. Není divu. Hlavní motory F1 spolykaly 13 tun paliva za sekundu a plamen z trysek dosahoval délky asi půl kilometru! Vibrace země byly citelné několik kilometrů daleko. Pro srovnání, jen raketové motory umístěné na záchranné věžičce Saturnu V měly větší výkon než celý hlavní motor rakety Redstone, která vynesla prvního Američana  Alana Sheparda v kosmické lodi Mercury do vesmíru!

Kvůli výrobě rakety Saturn V byla v bažinaté půdě Kennedyho kosmického střediska postavena nejprostornější budova světa, která kromě sestavování Saturnu V sloužila také až pro 3700 úředníků! Postupy organizace a řízení vyvinuté pro řešení takto rozsáhlého úkolu se stalo vzorem využitým i při mnoha jiných pozdějších velkých projektech. Osobitou otázkou se také stala doprava rakety s kosmickou lodí na startovací rampu a není bez zajímavosti, že se dokonce reálně uvažovalo i o plujícím pontonu, nebo o odpalovací základně s možností sestavovat raketu přímo na moři!

Saturn V byl mistrovským dílem Wernhera von Brauna a jeho týmu, který Američané pokládali za „Národní zdroj obrovského významu“. Tito lidé vyřešili palčivý problém nepravidelného spalování motoru F1, sestrojili obří první stupeň s výškou 42,1 m i druhý stupeň, který kosmické lodi udělil plných 53% rychlosti… Tajemstvím, proč na rozdíl od velmi nespolehlivých sovětských měsíčních raket N1, nakonec ani jedna raketa Saturn V neselhala, bylo jejich velice důkladné testování. Nicméně, i to přispělo k enormním nákladům na jejich starty, které přepočteny na hodnotu dnešního dolaru, činily neuvěřitelných 5 miliard na jeden start!!!

Od prvního startu Saturnu V, nesoucího tehdy bezpilotní kosmickou loď Apollo 4, uplynulo letos 9 listopadu již 50 let. Dodnes nebyl tento grandiózní nosič, který dovolil uskutečnit pilotované lety na Měsíc překonán a to ani velikostí, ani výkony. Bylo toho mnohem víc, s čím nás ing Tomáš Přibyl během své strhující přednášky seznámil. S peripetiemi vzniku Saturnu V, úspěchy i nezdary při jeho testování, obdivuhodnou pozemní infrastrukturou od testovacích stavů až po startovací rampy. A také jsme si pověděli zajímavosti ze všech realizovaných letů i nenaplněných plánů, např. o záchraně motorů F1, o nukleárních motorech pro vyšší stupně Saturna V a další…

 

Rezervačky

Počet rezervací míst tentokrát překonal standardní počet sedadel v přednáškovém sále.

 

Přednáška

Přednáška ing Tomáše Přibyla se tradičně těšila zaslouženému velikému zájmu.

 

Tomáš Přibyl v Prostějově

Ing. Tomáš Přibyl se svojí tematickou kravatou.

 
{"prihlaseny":0,"jazyk":"1","povinne":"Povinn\u00e1 polo\u017eka","neopravnen":"Nem\u00e1te opr\u00e1vn\u011bn\u00ed k proveden\u00ed po\u017eadovan\u00e9 operace. Ov\u011b\u0159te jestli je va\u0161e p\u0159ihl\u00e1\u0161en\u00ed st\u00e1le aktivn\u00ed a sv\u00e1 p\u0159\u00edstupov\u00e1 pr\u00e1va.","ok":"OK","storno":"","ano":"Ano","ne":"Ne"}
https://www.hvezdarnapv.cz/
https://www.hvezdarnapv.cz/saturn-v-kral-mezi-raketami
Během minut dojde k vašemu automatickému odhlášení ze systému. Potřebujete více času?
Z důvodu dlouho trvající nečinnosti jste byl automaticky odhlášen ze systému